TFT/EFT

 

TankeFeltTerapi / Emotionel Frigørelses Terepi:

Metoden er skånsom, virker meget hurtigt og har en høj grad af succes.

I en argentinsk undersøgelse af klienter med angst oplevede 90% en bedring, mens 76% blev symptomfrie med TFT.

TFT/ EFT er en revolutionerende metode som vender op og ned på tidligere haling og andre terapiformer.

Metoden er endvidere nu godkendt som en evidensbaserede behandlingsform i USA.

TFT bruger kombinationer fra meridianlære, kinesiologi og kognitiv terapi, ved at man stimulerer punkter på kroppens energibaner med let fingerbankning, efter bestemte mønstre. Dette gøres imens man fokuserer på det ubehag eller den smerte man har. Metoden er udviklet, gennem 25 års forskning, af den amerikanske psykolog Dr. Roger Callahan.

 

Med TFT/EFT kan man behandle:

 •Traumer

 •Panik/angst anfald

 •Sorg og kærlighedssorg

 •Skyldfølelse

 •Afhængighed

 •Fobier

 •Stress

 •Vrede/jalousi

 •PTSD

 •Tvangstanker/lidelser

 •Fysiske smerter

 •Koncentrationsproblemer

 •Depression

 •Seksuelle problemer

 •Samlivsproblemer

 •Hyperaktivitet

 •Tandlægeskræk

 

Vi anbefaler at kunder der ønsker TFT behandling, som udgangspunkt køber fem behandlinger.


I en pakkeløsning får du:

 1.Fem sessioner med en certificeret TFT terapeut.

 2.Et minikursus i hvordan du kan hjælpe dig selv, resten af livet

 3.Mulighed for telefonsupport

 

Vi ved at for mange tilstande vil fem sessioner suppleret med selvbehandling være nok.

 

Komplekse tilstande

 Komplekse forbier, angsttilstande og depression har ofte brug for gentagne behandlinger over en periode, for at sikre et godt og varigt resultat. Opfølgning er væsentlig, for at opnå en fuldstændig og ikke bare delvis helbredelse.

 Der findes tilstande hvor man generelt set ikke kan gå ud fra at fem sessioner vil være nok.

 

Afklaring af problemet

  Som klient kan du spare tid hvis du har en skriftlig resumé af følgende information med til terapeuten:

•  Hvordan og hvornår problemet opstod?

•  Alvors graden (0=ingen ubehag ; 10=max ubehag)

 •  Hvorledes begrænser det dig?

•  Hvilken type behandling har du tidligere prøvet? (Læger, terapeuter – navn og længde på behandlingen)

•  Hvad er din opfattelse af udbyttet?

•  Forhold, steder, omgivelser og afstande som skaber problemer

•  Har du eller tager du medicin pga. din tilstand – hvad tager du og hvor meget?

 

Vil følelsen af lindring være varig? Vi kan aldrig være 100% sikkert, at du er fri for dit problem, før du tester det i den aktuelle situation

Typisk ser det ud til at behandlingsresultatet er permanent, men det kan godt ske at du må gentage behandlingen nogle gange, indtil alle nuancer og aspekter af problemet er væk.

 

Behandling af det underliggende problem: Når vi gentager behandlingen, afhjælper vi hovedårsagen til problemet, sådan at vi efter et stykke tid, ved

gentagne behandlinger, normalvis vil kurere problemet. Behandlingen er altså ikke spildt hvis resultatet ikke holder længe. Nogle mennesker bruger længere tid end andre, på at blive helbredt. Hvis du oplever specielle problemer eller komplikationer, er der gode chancer for at vi kan tage hånd om det på en god måde.

 

Behandlingens længde:  For de fleste klienter er 3-5 behandlinger er nok. Et normalt behandlingsforløb strækker sig over en periode på et par måneder.

        En behandling varer normalt ca. 1- 1,5 time og man vil ofte være ret træt bagefter.

 

Behovet for objektivitet: Hvis du er i behandling må du ikke hjælpe terapeuten ved at sige at du har det bedre, hvis du faktisk ikke har det.

Modsat må ikke nøle med at sige at du har det bedre, hvis du faktisk har det.

 

Vigtig!        Du er ekspert på dine egne følelser! Din rapportering viser vej under behandlingen. Derfor er det vigtigt at du stræber efter at være så

 objektiv og nøjagtig som muligt, for på denne måde giver du behandlingen størst mulighed for at virke effektivt.

 

Et problem ad gangen: Det er umuligt at behandle flere problemer ad gangen. Prøv at fokusere bedst muligt på det problem som bliver behandlet.

 Undgå at skifte fokus til fremtidige mulige problemer eller andre problemer du har. Det vil bare forvirre situationen.

 

Behøver jeg at udsætte mig for det jeg er bange for? De fleste mennesker, inklusive psykologer og psykiatrere går ud fra at det er bedst at eksponere

 sig for det man er bange for – gang på gang – for langsomt at lære at håndtere problemet. I TFT er det ikke nødvendigt at udsætte sig for den ubehagelige situation for det er nok at man tænker på det. Dette betyder at flere mennesker end før vil turde at lade sig behandle.

 

Vigtigt: Selv om TFT i kliniske forsøg har vist bemærkelsesværdige resultater er det en metode der fortsat befinder sig i den alternative ende af skalaen

 hvor der ikke findes videnskabelige beviser for at metoden virker.

 

KILDE: www.mygind.dk

 

Copyright  ©  All Rights Reserved